OVERLEKKER

balk-blauw

OVERLEKKER

projecten_overlekker_003

Type project

Duurzame ketens

Wie werken er mee?

PLUS retail, Wageningen UR, Redstar, Hutten

Wie kijken er mee?

Sligro

Waar zijn we nu?

De pilot is op 7 mei 2015 van start gegaan en OverLekker vliegt de winkels uit. De reacties van de consumenten zijn lovend. Enerzijds door het goede verhaal en anderzijds door de pure eerlijke smaak. Na de pilotperiode wil Hutten gaan opschalen naar in ieder geval 270 supermarkten. De productie zal dan ook niet langer in de huidige keuken plaatsvinden maar zal gebeuren vanuit de ‘verspillingsfabriek’ die eind 2015 gerealiseerd moet zijn.

Fase
statusbalk_testen

Waarom dit project?

Producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten verspillen zo'n 2,5 miljard aan voedsel. Dit kost niet alleen geld, maar ook energie. En het levert extra uitstoot van het broeikasgas CO2 op bij transport en afvalverwerking. Daarom wil de overheid de voedselverspilling eind 2015 met 20% verminderd hebben. Hierbij spelen consumenten en het bedrijfsleven een grote rol. Bedrijven en consumenten in de hele voedselketen moeten gaan samenwerken. De consumenten moeten bewuster omgaan met voedsel en bedrijven kunnen bijvoorbeeld initiatieven in het leven roepen waarin het verspilde voedsel een tweede leven krijgt. Dan gaan we samen het verschil maken.

Het project

Het project is gestart met een pilot van 15 weken waarin tomatensoep en tomatensaus wordt geproduceerd. De tomaten en uien die over zijn komen wekelijks uit 12 PLUS supermarkten aangevuld met producten van tomatenteler Redstar. Bij Hutten worden de tomaten en uien verwerkt tot verse tomatensoep en tomatensaus.
De producten worden vervolgens verkocht in dezelfde 12 PLUS supermarkten onder de nieuwe merknaam van Hutten Overlekker. Voor deze pilot heeft Hutten een aparte productieruimte ingericht waar de koks alleen de producten voor het merk ‘Overlekker’ bereiden. De soep en de saus bestaan voor minimaal tweederde uit tomaten.

Wat hebben we bereikt?

Na de introductie heeft OverLekker de nodige media-aandacht gekregen. Social media, diverse kranten, blogs, NOS radio 1 en het NOS journaal op televisie. Dit heeft er voor gezorgd dat OverLekker in een sneltreinvaart bekendheid kreeg. En dat is terug te zien in de oplopende verkoopaantallen.

Twitter
LinkedIn
YouTube
Google+
Follow by Email

timmermans-wageningen-ur

T. Timmermans, partner Foodsquad

“Fantastisch om vanuit kennis in samenwerking met koplopers in innovatie te werken aan vernieuwende voedingsconcepten en business modellen die bijdragen aan de kwaliteit van leven.” – Toine Timmermans

To explore the potential of nature to improve the quality of life. Dat is de missie van Wageningen UR. Wageningen UR is een kennisinstelling die binnen het domein ‘gezonde voeding en leefomgeving’ niet alleen hoogwaardige kennis ontwikkelt, maar ook helpt deze kennis overal ter wereld toe te passen. Daarom doet Wageningen UR wereldwijd toonaangevend fundamenteel onderzoek en heeft zij een sterke positie als leverancier van toegepast wetenschappelijk onderzoek. En ten slotte leidt Wageningen UR de professionals op die in de nabije en verre toekomst voor doorbraken in kennis en technologie gaan zorgen.


maarten-hutten

Maarten Schellekens, partner Foodsquad

“De weg naar een nieuw voedselsysteem zit vol nieuwe kansen. Daar moeten we niet te lang over praten, maar het vooral samen gaan ontdekken.” – Maarten Schellekens

Hutten is uitgegroeid tot een onderscheidende, toonaangevende nationale culinaire dienstverlener. Hutten maakt het verschil door altijd meer aandacht te geven aan gasten, opdrachtgevers, leveranciers en de maatschappij. Dagelijks werken meer dan 1800 mensen enthousiast samen. Zij zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing. Hutten wil een toevoegde waarde in culinaire gastvrijheid zijn.


button-terug_002

button_terug